Prije nekoliko godina mogli ste naručiti izradu web stranica te nakon nekoliko razgovora i revizija s dizajnerom dobiti gotovo rješenje, a onda ju bez brige i ostaviti istom takvom (nećemo ovdje o content marketingu 🙂 ) dok god se ne sjetite naručiti redizajn ili neku izmjenu. Takvi scenariji su prošlost. U prošlih godinu dana sigurnosne zakrpe za CMS-ove izlazile su gotovo na tjednoj bazi.
Iznimno je važno preventivno djelovati da bi zaštitili vašu web stranicu (vaš brand) od napada i gubitka podataka. Nebitno je koristite li WordPress, Joomla, Drupal, Magento ili neku drugu CMS platformu, na kraju krajeva, sve su one kreirane u PHP programskom jeziku na "sličan" način i jednako su podložne napadima.
Što se najgore može dogoditi?
Za klijente s eCommerce sustavom (web shopom) moguća je krađa podataka o kupcima, ali i za ostale postoje opasnosti:
- Ubacivanje reklama na vašu web stranicu što će posjetitelju dati krivi dojam o vašem brandu. Reklame koje se u ovom slučaju najčešće pojavljuju su one za online kladionice ili stranice za pronalazak partnera, ali mogu biti i mnogo vulgarnije. Iako bi vašim posjetiteljima (vjerojatno) bilo jasno da su vam web stranice "hakirane", to se sigurno ne bi dobro odrazilo na vaš brand.
- Redirect web adrese. U ovom slučaju posjetitelji bi upisivanjem vaše web adrese bili automatski preusmjereni na neku drugu web stranicu.
- Ubacivanje linkova u tekstove i slike uglavnom odvodi vaše posjetitelje na stranice na kojima i sami mogu "pokupiti virus"
- spammeri mogu koristiti vašu web stranicu za slanje spam mailova zbog čega će se i vaša email adresa naći na crnoj listi i vaši mailovi neće biti dostavljeni klijentima.
Bolje spriječiti nego liječiti?
Naravno da je bolje. Puno je teže "očistiti" stranicu nakon što je hakirana i vratiti sve u prvobitno stanje, a takav posao podrazumijeva i više vremena (novca).
Najveći je problem ako Google nakon "zaraze" pregleda vašu web stranicu i indeksira ju skupa sa sumnjivim linkovima, tekstovima i reklamama. Naravno da će to automatski štetiti vašoj poziciji na Googleu. Također, Google može posjetiteljima prije ulaska na vašu stranicu prikazati upozorenje da je stranica koju žele posjetiti potencijalno opasna. Mislite da će se isti posjetitelji ponovo vratiti?!
Ukoliko na stranici imate podatke o klijentima (u slučaju da imate e-trgovinu) morat ćete im slati sramotan email o tome kako moraju promijeniti svoje podatke zbog napada na vašu stranicu.
Sve se na kraju svodi na zaključak da se stranica može popraviti, ali šteta za vaš brand ostaje.
Možemo li vam garantirati da vaša web stranica neće biti hakirana?
Ne. Nitko vam to ne može garantirati, a ako ukoliko tvrdi drugačije nemojte mu vjerovati. I web stranice najvećih svjetskih kompanija često budu hakirane, a na njima neprestano radi cijeli tim cyber security stručnjaka.
Morate znati i da će se rijetko kada dogoditi da netko namjerno hakira baš vašu stranicu. Web stranice nasumično napadaju automatizirani botovi. Kada otkriju da vaša nije ažurirana lako se logiraju i ubace već opisane linkove, reklame, redirectove... Stranicu možete "ojačati" i smanjiti mogućnost napada ako pratite najbolja iskustva, trendove i preporuke i primjenjujete ih pravovremeno.
Kako ugovor o održavanju može pomoći?
Ako ne radite svaki dan s ovim tehnologijama teško ih je pratiti. Zato postoje tvrtke kao WebPoint :). Jednom mjesečno (i češće po potrebi) provjeravamo sve pluginove i updateove i pravovremeno ih instaliramo na postojeće stranice.
Ugovorom o održavanju web stranica podrazumijevaju se sljedeće aktivnosti (barem u WebPointu 🙂 ):
- Viša razina sigurnosti. Poduzimaju se sve potrebne mjere za zaštitu web stranica.
- Pravovremena ažuriranja WordPress CMS-a i pluginova.
- Backup web stranice provodi se jednom mjesečno kako bi se u slučaju problema sve moglo vratiti u prvobitno stanje u najkraćem mogućem roku
- Provjera ispravnosti prikaza web stranica u svim browserima.
Treba Vam održavanje web stranica?
[ninja_forms id=1]